01/12/2016

Επαγγελματική Διαδικτυακή παρουσία με λογικό κόστος 2017

GoDaddy των όλων
Οι έρευνες αγοράς αναφέρουν ότι το 40% των επιχειρήσεων δεν διαθέτει διαδικτυακή παρουσία (και φυσικά κάτι πρέπει να γίνει γιαυτό :) ). Η αξιοπρεπής και επαγγελματική παρουσία στο Internet είναι πιο προσιτή και πιο εύκολη από ποτέ αλλά τα πράγματα δεν ήταν πάντα τόσο απλά.

Τα προϊστορικά χρόνια η απόκτηση ενός Ονόματος Χώρου (Domain Name) ήταν ιεροτελεστία. Για τα TLDs (Top Level Domain) τύπου .com, .net, .org κύρια υπεύθυνη ήταν η Network Solutions. Η διαδικασία ήταν ιντερνετική και το κόστος σημαντικό. Για τα .gr υπεύθυνο το ITE. Έχοντας την τύχη να συνεργάζομαι με το ΙΤΕ εκείνη την εποχή, είχα την ευχαρίστηση να ζήσω σε όλο της το μεγαλείο την διαδικασία απόκτησης ενός Ονόματος Χώρου. Όντας ένα κτίριο μακριά από την πηγή, πήγα ο αφελής να κατοχυρώσω το όνομα που σημειωτέον αφορούσε μία νέα δραστηριότητα του ΙΤΕ. Ο μόνος admin που υπήρχε εκεί με παρέπεμψε στο γραφείο που κατοικοέδρευε στο κέντρο του Ηρακλείου μιας και ο ίδιος δεν μπορούσε να τιμολογήσει. Η επίσκεψη στο εν λόγω γραφείο με βρήκε αντιμέτωπο με την γραφειοκρατία: έπρεπε να έχω το ΑΦΜ, το αποδεικτικό κατάθεσης της τράπεζας, όλους τους μετόχους της εταιρείας με κοστούμια, το νούμερο του εσώρουχου τους και, φυσικά, να στείλω την αίτηση με φαξ. Πέρα από κάθε διάθεση ευθυμίας, η κατοχύρωση ενός Ονόματος Χώρου στην Ελλάδα ήταν αρχικά μία πρωτόγονη και «ενδιαφέρουσα» εμπειρία. Ευτυχώς κάποια χρονική στιγμή η κατοχύρωση Domain Name απελευθερώθηκε στο εξωτερικό αλλά και στην Ελλάδα. Για τα «ξένα» ονόματα συνέχισα να προτιμώ την Network Solutions ακολουθώντας το μότο “better the devil you know”. Fast forward στο 2006 όπου τα podcasts ήταν ακόμα κύρια πηγή πληροφόρησης και σχολίων για τα τεκταινόμενα στην καρδιά της τεχνολογικής Αμερικής. Τότε άκουγα το “Cranky Geeks” του γνωστού και μη εξαιρετέου John C. Dvorak.
Κύριος χορηγός του σόου ήταν μία εταιρεία ονόματι GoDaddy η οποία μάλιστα ήταν παράλληλα χορηγός μίας γυναικείας παρουσίας σε αμερικανικούς αγώνες αυτοκινήτου, της Danica Patrick. Τότε το όνομα μου φάνηκε «αμερικανιά» και δεν έδωσα σημασία. Άλλο κύρος έχει το Network Solutions, άλλο το GoDaddy. Βέβαια το ζητούμενο κόστος δεν ήταν καθόλου κακό και τα διαφημιζόμενα προσφερόμενα χαρακτηριστικά πολλά και ελκυστικά. Για παράδειγμα προσέφερε κάτι που θεωρώ «αδιαπραγμάτευτο» για φιλοξενία σελίδων: απεριόριστη μηνιαία κίνηση δεδομένων. Έτσι κάπου το 2010 αποφάσισα να του δώσω μία ευκαιρία μιας και διαφήμιζε Ονόματα Χώρου μαζί με πακέτα φιλοξενίας WordPress με απίστευτα χαμηλό κόστος. Βλέπετε τότε ο ΟΤΕ δεν τα πήγαινε και τόσο καλά με το WordPress. Οι δοκιμές δεν απέδωσαν λόγω της ασυμβατότητας του χαρακτήρα μου με το WordPress και η GoDaddy σαν εταιρία έμεινε «στα υπόψη». Τα email και οι προσφορές που δεχόμουνα συχνά – πυκνά πήγαιναν σε ένα ειδικό folder στο Inbox και παρέμεναν αδιάβαστα. Μέχρι που κυκλοφόρησε ο Windows Server 2012. Προφανώς μέσω μίας ειδικής συμφωνίας μεταξύ Microsoft και GoDaddy όταν ξεκινάει ο οδηγός ρυθμίσεων για ψηφιακό πιστοποιητικό ή Όνομα Χώρου η πρόταση αγοράς αφορά την GoDaddy. Το ίδιο συμβαίνει και στο Office365 όπου η GoDaddy εμφανίζεται πρώτη. Χρειαζόταν λοιπόν μία νέα ματιά στο τι προσφέρει και γιατί προωθείται τόσο έντονα από την Microsoft.
Πλήρης υποστήριξη στα Ελληνικά
Ok, με πιάσατε. Η GoDaddy θεωρείται ο μεγαλύτερος πάροχος ιντερνετικών υπηρεσιών στην Αμερική και δημιουργός των, αμφιβόλου ποιότητας, διαφημίσεων με τα GoDaddy girls, οπότε η παραπάνω ιστορία ήταν και λίγο «στημένη». Οι προσφορές όμως και τα προϊόντα της GoDaddy καθόλου: Η πρώτη ευχάριστη έκπληξη έρχεται όταν βλέπετε ότι το περιβάλλον του δικτυακού τόπου της GoDaddy είναι πλέον πλήρως εξελληνισμένο. Διαθέτει μάλιστα και τηλεφωνική υποστήριξη στα ελληνικά από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή 9:00 το πρωί με 6:00 το απόγευμα. Φυσικά στα αγγλικά η υποστήριξη παραμένει 24/7. Ενδιαφέρον. Σε τηλεφωνική επικοινωνία μαζί τους έμαθα ότι το κέντρο εξυπηρέτησης στα Ελληνικά βρίσκεται στην Βόρειο Ιρλανδία, και επιβεβαίωσα μέσω εξειδικευμένων τεχνικών ερωτήσεων ότι το επίπεδο εξυπηρέτησης είναι επαρκές και στις δύο γλώσσες. Το ζητούμενο κόστος μέσω προσφορών εξακολουθεί να παραμένει ελκυστικό οπότε άξιζαν μία ακόμα ευκαιρία. Στα βασικά χαρακτηριστικά που φαίνονται με την πρώτη ματιά τα προϊόντα της GoDaddy φαίνονται ότι υπερτερούν του ανταγωνισμού. Η προσφορά για το «μεσαίο» πακέτο φιλοξενίας Deluxe Linux Hosting with cPanel κοστίζει 4,99€ το μήνα με δέσμευση τιμής για διάρκεια τριών ετών για νέους πελάτες. Τι υπόσχεται η GoDaddy ότι αγοράζει κανείς γιαυτή την τιμή;
Κρατηθείτε:
Resource Level 1
1) Απεριόριστο αριθμό ιστότοπων (websites) (Μέγιστος αριθμός αρχείων cPanel: 250.000)
2) Απεριόριστο χώρο δεδομένων στο server (storage) (Μέγιστος αριθμός αρχείων cPanel: 250.000)
3) Απεριόριστη μηνιαία κίνηση δεδομένων (bandwidth) (Μέγιστο I/O: 1.024 Kbytes/sec)
4) Διαχείριση απεριόριστου αριθμού Ονομάτων Χώρου (κύριων, δευτερευόντων, εξωτερικών, ψευδώνυμων)
5) Ένα δωρεάν Όνομα Χώρου του τύπου .com, .co, .net
6) 50 χρήστες FTP
7) 25 βάσεις δεδομένων MySQL του 1 GB η καθεμία
8) 500 διευθύνσεις email με συνολική χωρητικότητα 500 ΜΒ (εκτός cPanel)
9) Διαχείριση DNS
10) Αυτοματοποιημένη εγκατάσταση για δεκάδες εφαρμογές
11) Πόροι: 1 CPU, 512MB RAM, 100 entry processes. I/O 1024 Kbytes/sec, Μέγιστος αριθμός αρχείων cPanel 250.000.

Το «μεγάλο» πακέτο φιλοξενίας Ultimate Linux Hosting with cPanel κοστίζει 7,99€ το μήνα με δέσμευση τιμής για διάρκεια τριών ετών για νέους πελάτες. Περιέχει δε τα εξής:
Resource Level 2
1) Απεριόριστο αριθμό ιστότοπων (websites) (Μέγιστος αριθμός αρχείων cPanel: 250.000)
2) Απεριόριστο χώρο δεδομένων στο server (storage) (Μέγιστος αριθμός αρχείων cPanel: 250.000)
3) Απεριόριστη μηνιαία κίνηση δεδομένων (bandwidth) (Μέγιστο I/O: 1.024 Kbytes/sec)
4) Διαχείριση απεριόριστου αριθμού Ονομάτων Χώρου (κύριων, δευτερευόντων, εξωτερικών, ψευδώνυμων)
5) Ένα δωρεάν Όνομα Χώρου του τύπου .com, .co, .net
6) Απεριόριστους χρήστες FTP
7) Απεριόριστες βάσεις δεδομένων MySQL του 1 GB η καθεμία
8) 1.000 διευθύνσεις email με συνολική χωρητικότητα 1 GΒ (εκτός CPanel)
9) Υποστήριξη και διαχείριση Premium DNS
10) Αυτοματοποιημένη εγκατάσταση για δεκάδες εφαρμογές
11) Πόροι: 2 CPU, 1 GB RAM, 125 entry processes, I/O 1024 Kbytes/sec, Μέγιστος αριθμός αρχείων cPanel 250.000
12) Ψηφιακό πιστοποιητικό SSL για ένα χρόνο.

Το κερασάκι στην τούρτα των πακέτων shared hosting έρχεται με μια τελική πρόσθετη, σε κόστος, αναβάθμιση που ανεβάζει τους πόρους στο λεγόμενο Resource Level 3 με 2 CPU, 2 GB RAM, 150 entry processes, I/O 2048 Kbytes/sec, και μέγιστο αριθμό αρχείων cPanel 250.000.

Σε όλες τις περιπτώσεις υπάρχει η επιλογή του data center που θα χρησιμοποιηθεί μεταξύ των περιοχών Βόρειας Αμερικής, Ευρώπης ή Ασίας αλλά και η μετέπειτα αλλαγή του με πρόσθετη χρέωση.
Ορίστε; Τότε γιατί δεν έχει πάει όλος ο κόσμος στην GoDaddy για την διαδικτυακή του παρουσία;
Στην πράξη
Στο cPanel, το οποίο αποτελεί το περιβάλλον που γίνεται η διαχείριση του πακέτου εμφανίζονται οι λεπτομέρειες, τα τεχνικά στοιχεία και οι όποιοι περιορισμοί που πηγάζουν από αυτά: Το κάθε πακέτο φιλοξενίας τοποθετείται σε ένα server με 24 επεξεργαστές και όνομα του τύπου xxplcpnlxxxx.prod.xxxx.secureserver.net. Μοιράζεται μία διεύθυνση IP (για παράδειγμα 192.186.209.1) η οποία είναι μοιραζόμενη με τους άλλους πελάτες που διαθέτουν πακέτα φιλοξενίας στον ίδιο server. Αυτά τα δύο στοιχεία ανταποκρίνονται σε φυσικά μηχανήματα και δεν αλλάζουν εκτός και αν εσείς σβήσετε και ξαναφτιάξετε τα στοιχεία της συνδρομής σας. Η μνήμη RAM που κατανέμεται είναι ανάλογη του πακέτου και του επιπέδου πόρων που έχετε επιλέξει. Ο μέγιστος αριθμός αρχείων που επιτρέπουν τα πακέτα είναι 250.000. Η μέγιστη ταχύτητα επικοινωνίας με το Internet αναφέρεται ανάλογα με το επίπεδο πόρων σαν 1024 KB/sec ή 2028 KB/sec, δηλαδή 10 – 12 ή 20-25 πραγματικά Mbit/sec αντίστοιχα.
Τι σημαίνουν όλα αυτά; Σημαίνουν ότι υπάρχουν σαφή όρια στο πόσο «φορτωμένοι» μπορεί να είναι οι ιστότοποι του κάθε πακέτου τόσο σε περιεχόμενο όσο και σε ανάγκες ταχύτητας διαμεταγωγής δεδομένων.
Η GoDaddy αναφέρει ότι το πακέτο προορίζεται για προσωπικούς ιστότοπους ή για δικτυακούς τόπους μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δεν έχουν μεγάλες απαιτήσεις κίνησης όγκου πληροφορίας. Μάλιστα προτείνει την φιλοξενία μέχρι 10 ιστότοπων ανά πακέτο φιλοξενίας και υπόσχεται ότι θα σας ειδοποιήσει όταν τα πράγματα βαρύνουν και πλησιάσετε τα όρια της πολιτικής ορθής χρήσης (fair use policy) οπότε και θα σας προτείνουν virtual private servers ή αποκλειστικούς servers. Τέλος, ο συνολικός χώρος αποθήκευσης μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των 500 ΜΒ ή 1 GB συνολικά για τις (μέχρι 500 ή αντίστοιχα 1000) διευθύνσεις email, με τα σημερινά κριτήρια, μόνο σαν αστείο μπορεί να θεωρηθεί για οποιαδήποτε σοβαρή εργασία. Έτσι θα πρέπει να διαλέξετε την υλοποίηση email μέσω cPanel όπου τα όρια αποθήκευσης και χώρου είναι αστρονομικά και περιορίζονται μόνο από τον συνολικό αριθμό αρχείων των πακέτων (250.000). Το μειονέκτημα βέβαια εδώ είναι ότι το e-mail σας θα μοιράζεται την ταχύτητα επικοινωνίας προς τα έξω με τους δικτυακούς σας τόπους. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο το γεγονός ότι η GoDaddy εκτός του ελάχιστου της υποστήριξης email σταμάτησε επίσης να πουλάει πακέτα Hosted Exchange. Αντ’ αυτών πουλάει Office365. Έτσι αν θέλετε να φορτώσετε 100 χρήστες e-mail σε μία συνδρομή φιλοξενίας πηγαίνετε στο Exchange Online που προσφέρεται σαν αυτόνομη υπηρεσία ή σαν μέρος του Office365. Να λοιπόν τι «έδωσε» η GoDaddy για την συνεργασία με την Microsoft.
Οι επιδόσεις
Πως τα πάει όμως η Godaddy σε ταχύτητες; Δοκιμάσαμε και τα τρία επίπεδα πόρων για συνολική διάρκεια 2 ετών με τρεις ενεργούς διαδικτυακούς τόπους και βαρύ ηλεκτρονικό ταχυδρομείο μέσω cPanel. Φυσικά η λύση του «φουσκωμένου» Resource Level 3 του Ultimate Linux Hosting with cPanel έδωσε τα καλύτερα αποτελέσματα με την ταχύτητα επικοινωνίας στα 20 Mbit/sec και τους 2 επεξεργαστές και 2 GB RAM. Όμως και το Resource Level 2 του απλού Ultimate Linux Hosting with cPanel δεν τα πήγε άσχημα μιας και σπάνια τερμάτιζαν οι πόροι. Για έναν ή δύο διαδικτυακούς τόπους και λογική κυκλοφορία email ακόμα και το Resource Level 1 του απλού Deluxe Linux Hosting with cPanel είναι αρκετό.
Υποψιαζόμαστε όμως ότι για το κοινό για το οποίο απευθύνεται η πρόταση αυτή, η διαφορά ταχύτητας ουδόλως επηρεάζει την τελική απόφαση.
Κλείνοντας, θα αναφέρουμε ότι η GoDaddy (ή ο συνδυασμός GoDaddy – Microsoft αν το επιθυμείτε) δεν είναι οι μόνες προτάσεις για την φιλοξενία ιστοσελίδων. Όσον αφορά του αμερικάνους η HostGator (ή ο συνδυασμός GoDaddy – Google αν το επιθυμείτε) έχει φτιάξει καλό όνομα στους κύκλους των χρηστών. Η Google παίζει επίσης δυναμικά στο παιχνίδι αυτό με το Google Domains και την υποδομή της όπου τρέχουν λύσεις «εύκολης» φιλοξενίας και δημιουργίας σελίδων τύπου Squarespace, Wix, Weebly και Shopify. Και ναι, δεν ξεχνάμε και την ντόπια προτίμηση μας ip.gr.